Przekładnie zębate

1

Będąc na studiach mechanicznych jednym z podstawowych kursów i przy tym jednym z najważniejszych są podstawy konstrukcji maszyn. Poznajesz tutaj połączenia śrubowe, zasady działania i projektowania sprzęgła, hamulca, wału co ostatecznie ma doprowadzić do zaprojektowania przekładni. Czym w takim razie są przekładnie? Przekładnia zębata jest to zespół dwóch lub więcej kół zębatych, które się wzajemnie zazębiają. Przenoszenie mocy realizowane jest poprzez bezpośredni nacisk bocznych powierzchni zębów koła napędzającego na boczne powierzchnie zębów koła napędzanego.
Ze względu na położenie osi kół możemy rozróżnić dwie podgrupy przekładni – o osiach ruchomych oraz o osiach nieruchomych. Można zastosować również podział ze względu na budowę wieńca. Tutaj wymienić należy przekładnie walcowe, stożkowe, zębatki, ślimaki oraz ślimacznice. Koła walcowe i stożkowe mogą mieć różne kształty zębów – zęby proste, skośne, śrubowe, łukowe oraz daszkowe. Uzębienie w kołach walcowych może być wewnętrzne bądź zewnętrzne. Same zęby również możemy podzielić na podgrupy i będą to zęby o zarysie ewolwentowym (najczęściej stosowane), cykloidalnym oraz kołowym.

Jak widać budowa przekładni nie jest bardzo skomplikowana, ale proces jej projektowania jest żmudny ze względu na dobór odpowiednich parametrów przy zadanych wielkościach. Warto tutaj również wspomnieć o tym czym jest przekładnia planetarna. Wyróżnia się tym, że środki kół zębatych poruszają się dodatkowo po torze kołowym wokół osi geometrycznej całej przekładni. Innym charakterystycznym rodzajem przekładnie jest przekładnia kątowa. Jej budowę cechują różne kierunki wału wejściowego i wyjściowego – zazwyczaj skierowane są w stosunku do siebie pod kątem 90 stopni. Są to przekładnie stożkowe, w których koła zębate również leżą w stosunku do siebie pod kątem 90 stopni.

Jeżeli interesuje cię mechanika i chciałbyś zagłębić się w temat budowy reduktora warto zajrzeć do książek. Każda lektura mająca w nazwie „podstawy konstrukcji maszyn” na pewno zaspokoi twoją ciekawość.

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*