Lepiszcza modyfikowane i wysokomodyfikowane

1

Asfalt używany był przez człowieka od zarania dziejów, lecz dopiero po II wojnie światowej zaczął być powszechnie stosowany do produkcji dróg. Dziś widok asfaltowej ulicy to normalność. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak ważne są one w przemyśle drogowym i transporcie.


Są jednak ludzie, którzy przeprowadzają badania i dbają o rozwój tej dziedziny. Dzięki nim powstały technologie które zrewolucjonizowały ten produkt. Asfalt modyfikowany został zastąpiony przez asfalt wysokomodyfikowany. Jest to wzbogacone o polimery lepiszcze drogowe. Odznacza się ono ponadstandardową odpornością m.in na pękanie, koleinowanie oraz działanie niskich temperatur wraz z wodą. Idealnie nadaje się do miejsc często uczęszczanych przez ciężkie pojazdy (nawet lotniska). Istnieje wiele firm trudniących się wytwarzaniem tego typu asfaltów, które w ofercie mają wiele ich rodzajów, dzięki czemu klient będzie w stanie dobrać pasujący mu produkt. Jednym z nich jest rodzina ORBITON HiMA wyprodukowana przez ORLEN Asfalt, w skład której wchodzą ORBITON 25/55-80 HiMA, ORBITON 45/80-80 HiMA, ORBITON 65/105-80 HiMA.

Różnią się one parametrami i proponowanym przeznaczeniem. Do ich produkcji został użyty polimer SBS (ok. 7-7.5% m/m zawartości). Rodzina ta jest odpowiedzią na ciągle wzrastające wymagania co do infrastruktury drogowej. Może być zastosowana w nawierzchniach długowiecznych (perpetual pavements), które według zapewnień producentów, mogą przetrwać nawet do 50 lat bez konieczności poważnych napraw. Firma ORLEN przeprowadziła szereg badań potwierdzających skuteczność ich produktu i ukazujące różnice między asfaltem drogowym, modyfikowanym i wysokomodyfikowanym. Ilość nawierzchni tego typu w Polsce wzrasta z dnia na dzień, dzięki czemu stan dróg diametralnie się polepsza, co wpływa również na życie przeciętnych mieszkańców kraju.

Więcej na: http://www.onico-bitumen.pl/produkty/asfalty-przemyslowe/

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*