Działanie przekładni obiegowej

IMG_9265 _ Flickr - Photo Sharing!

Przekładnie planetarne, które dość powszechnie określa się również mianem obiegowych, odgrywają w przemyśle coraz większą rolę. Jest to spowodowane w znacznym stopniu przez ich ogromną wytrzymałość w porównaniu do masy. Szczególnie rzuca się to w oczy, jeśli porównać je z innymi mechanizmami tego typu, jak chociażby przekładnia kątowa, albo tradycyjna z takimi samymi wyjściowymi parametrami.

Całe rozwiązanie, które czyni przekładnie obiegowe tak niebywale użytecznymi polega na istnieniu planetarnych zespołów. Pozwalają one przenosić napęd za pomocą wielopunktowego zazębienia. Każde urządzenie posiada koło słoneczne (stałe) i jedno lub zespół kół obiegowych (satelitów), które umieszczone są na jarzmie. Trzecim elementem jest tak zwany wieniec zębaty.
Jakie są zalety takiej kombinacji? Dzięki wykorzystaniu tych doskonale współgrających elementów możliwe jest przeniesienie napędu z użyciem jarzma na wyjściowy wał. To rozwiązanie wykorzystano już znacznie wcześniej w wielu gałęziach przemysłu. Inna droga prowadzi poprzez wieniec zębaty do obrotowego korpusu całego mechanizmu. Ten schemat wykorzystywany jest najczęściej w mechanizmach napędowych różnorakich maszyn samobieżnych.

Jak skonstruowana jest przekładnia planetarna?

Jej budowa daje jej ogromną przewagę nad przekładniami tradycyjnymi. Jest to szczególnie zauważalne, jeśli aplikacja wymaga jednocześnie ogromnych obrotowych momentów w połączeniu z relatywnie niskimi gabarytami.

Jak przenoszony jest napęd?
Dzieje się to w sposób wielopunktowy. Dzięki temu znacznie mniejsze obciążenie przypada na poszczególne zęby. To z kolei pozwala konstruktorom przekładni na umieszczanie zębów o znacznie mniejszych wymiarach. Jeśli mamy do czynienia z udarowym rodzajem pracy, obciążenie jest przenoszone przez kilka zębów jednocześnie. Takie działanie znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo uszkodzenia mechanizmu. Widzimy tutaj znowu, że przekładnia obiegowa przewyższa znacznie przekładnie kątowe.

Ponadto, przenoszenie napędu przez wiele punktów pozwala na uzyskanie niezwykle korzystnego układu sił. Dzieje się tak przez symetryczny ich rozkład wewnątrz reduktora. Łożyska wewnętrzne są obciążone w minimalny sposób. Poza tym dotyczy to wyłącznie tych, które umieszczone są na orbitach.

Jeśli weźmiemy pod uwagę klasyczną, walcową przekładnię, zauważymy jej bardzo masywny korpus. Jest on konieczny ze względu na występowanie ogromnych siły, które nań oddziałują. Inaczej ma się rzecz, jeśli spojrzymy na mechanizmy, jakimi są precyzyjne przekładnie planetarne. W ich przypadku wszystkie siły rozkładają się w taki sposób, że siła wypadkowa jest zawsze równa lub bliska zeru. W takiej sytuacji ewentualne naprężenia są znikome, a najczęściej wcale nie występują. Pozwala to na posiadanie bardzo lekkiego i zwartego korpusu. Przyczynia się to do znacznego zmniejszenia kosztów eksploatacji, ponieważ wymaga wówczas o połowę mniej substancji oleistej do wysmarowania.

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*